2015年6月10日水曜日

Tiki カルチャーについて 2

Tiki カルチャーについての一般的な概要を Wikipedia から。全部は大変なので、After World War II のところのみ(↓)清水拙訳。絵柄はネット検索して、こちらで載せました。



When American servicemen returned home from World War II, they brought with them stories and souvenirs from the South Pacific. James Michener won the 1948 Pulitzer Prize for his collection of short stories, Tales of the South Pacific, which in turn was the basis for South Pacific, the 1949 musical by Rodgers and Hammerstein, also a Pulitzer Prize winner.

第二次世界大戦後、アメリカの軍人たちが祖国に戻ったとき、彼らは南洋の話やお土産も持ち帰ってきた。ジェームズ・ミッチェナーはそんな話をまとめた『Tales of South Pacific(邦題:南太平洋物語)』で1948年にピューリッツァー賞を受賞し、それはこんど、同じくピューリッツァー賞受賞者のロジャース&ハマースタインによる1949年のミュージカル「南太平洋」のもとになった。

http://www.dvdclassik.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=36025

In addition to the returning WWII veterans, several other factors contributed to the mid-century American explosion in Polynesian Pop culture or Tiki Culture. Post-war America saw the rise of the middle class as an economic force. This coupled with ever increasing affordability of travel, particularly newly established air travel to Hawaii, helped to propel the nation's interest in all things tropical. The excitement surrounding the 1947 Kon-Tiki expedition helped to promote tiki culture. Hawaiian statehood in 1959 was a major factor which further drove the tropical lifestyle popularity, and Americans fell in love with their romanticized version of an exotic culture.

第二次世界大戦の復員兵たちに加え、いくつかの要因が、ポリネシアン・ポップ・カルチャー/Tiki カルチャーの20世紀半ばの、アメリカでの大流行をもたらした。戦後のアメリカでは中産階級の勃興が新たな経済力と見なされた。これは人々に旅行をする余裕ができたことと対になって、特に、新たに就航したハワイ空路は、アメリカ中が「トロピカルな」ものごとに興味をもつことに拍車をかけた。1947年のコンチキ号の冒険をとりまく興奮は Tiki カルチャーの宣伝に役立った。1959年にハワイが合衆国50番目の州となったことは、さらにトロピカルな生活様式の人気をもたらし、アメリカ人たちはロマンティックな異国文化と恋に落ちたのである。

http://www.hawaiihangouts.com/vintage-1960s-sunset-at-the-kona-inn/

Polynesian design began to infuse every aspect of the country's visual aesthetic, from home accessories to architecture. Single family homes, apartment complexes, business and even large shopping and living districts of some cities were heavily influenced by Polynesian aesthetics. However, by the 1980s, most of the Polynesian aesthetic had been completely wiped away in the name of progress. Nevertheless, some architectural examples of homes, apartments and restaurant buildings remain. A small handful of locations still contain carved tikis.

ポリネシアン・デザインが人々の、家のアクセサリーから建築まで、美意識のいたるところに浸透しはじめた。いくつかの都市では、一戸建て住宅や、集合住宅、ビジネスや大きなショッピング&リビング区画でさえもが、ポリネシアン・スタイルに強く影響された。しかし1980年代には、進歩の名の下に、ほとんどのポリネシアン・スタイルは一掃されてしまった。それでもいくつかの建築物、家やアパート、レストランは残っており、ちょっとした場所に Tiki 彫刻を見ることができる。

http://www.tikiroom.com/tikicentral/bb/viewtopic.php?topic=44229&forum=12


0 件のコメント:

コメントを投稿